BERT DEIVERT
Kid Man Blues
(omakustanne)
(1) Goin' Down South (R.L. Burnside) (2)
State Street Pimp (Carl Martin) (3) Rob
And Steal (4) Come Back Baby (Walter
Davis, Lightnin' Hopkins) (5) Kid Man
Blues (Carl Martin) (6) Keep On Truckin'
(Blind Boy Fuller) (7) Cypress Grove Blues
(Skip James) (8) Lula (9) Diddie Wah
Diddie (Blind Blake) (10) Death Letter
(Son House) (11) Special Agent (Sleepy
John Estes) (12) Nongharn Blues
Aikaisempia esittäjiä sulkeissa.
Alkujaan amerikkalainen Bert Deivert
on melkoisen kansainvälinen maailmanmatkaaja.
Hän on jo vuosikausia
asustellut Ruotsissa, missä hänelle on
siunaantunut jälkikasvuakin. Tämän
pakkauksen sisältö on äänitetty paitsi
läntisessä naapurimaassamme niin
myös USA:ssa, Thaimaassa ja Saksassa.
Mukaan kutsutuista lukuisista säestäjistä
tunnetuimpia ovat pari vuotta sitten
menehtynyt rumpalilegenda Sam Carr
ja Skandinavian ylpeys Sven Zetterberg.
Pääartistin itsensä suosima tyylilaji on
akustinen maalaismallinen blues, mistä
minäkin kovasti pidän. Kielisoittimista
Deivert on erityisesti viehättynyt
mandoliiniin, ja sen soittelussa hänen
tärkeimmät esikuvansa ovat nykyisin
jo edesmenneet Carl Martin ja Yank
Rachell.
Omakustanteet ovat usein monessa
suhteessa vajavaisia tuotoksia, mutta
nyt on esillä niin taiteellisesti kuin
teknisestikin erittäin tasokas kokonaisuus.
Levyltä löytyy runsain määrin
taidokasta soittelua, asiayhteyteen soveltuvaa
lauleskelua, hyviä melodioita ja
perinteitä kunnioittavaa suhtautumista.
Erityiseksi suosikikseni on kohonnut
n:on (11) kohdalle asetettu ja todella
riipaisevasti tulkittu Estes-piisi, mikä
kertoo levytysreissulla ollutta musikanttia
vainonneista kovaotteisista
junapoliiseista. Bangkokin tuliaisia
edustavat n:ot (4), (7) ja (12) ovat nekin
aivan kuuntelukelpoisia, mutta verkkaisenoloisten
tunnelmiensa myötä muista
tulkinnoista selvänlaisesti poikkeavia.
Ainoan kriittisen kommenttini
kohdista koosteen pituuteen, mikä on
vain 45 minuutin luokkaa. Näin hyvää
musisointia seurailisin mielelläni vaikka
puoli tuntia kauemmin.
Vesa Walamies
|