PUNOMO – Kahdeksan kertaa
(Playground Music Oy PMFI102LP)
Itsensä osaksi suomenkielisen ”retrosoulin” harvalukuista eliittiä viime aikoina pysyväisluontoisesti palmikoinut Punomo on julkaissut tasokasta musiikkiaan lähes vaivihkaa vuodesta 2019 lähtien. Aluksi turkulaiskokoonpanon osaamisen tasoa valaisivat pienissä erissä sekä vinyyliset että digitaaliset sinkut, kuten Latin soulista vaikutteensa imenyt Anna aikaa, Motown-sävyinen Juokse vaan sekä discofunkia lähestynyt Siskot, jotka myös muodostivat olennaisen osan ryhmän debyyttialbumia, omakustanteena vuonna 2022 ilmestynyttä ”Punomoa”.
Nyt laulaja Johanna Rauman sekä rumpuja ja monia muita instrumentteja soittavan Lauri Levannon johtaman yhtyeen toinen pitkäsoitto on vihdoin ylittämässä myös ansaitsemansa valtakunnallisen uutiskynnyksen.
Musiikin ”Kahdeksan kertaa” -levylle on kirjoittanut kokonaisuudessaan edellä mainittu ydinkaksikko. Soittajistoa on mukana kuuden muun muusikon sekä kolmen taustalaulajan verran. Muutamien täydentävien studiovieraiden joukosta Suomisoul-kalibroitu haukansilmä poimii Sami Saaren nimen. Aihepiiristä yhtä sun toista itsekin tietävää Saarta kuullaan duettoparina rohkeasti Daptone-reviirille kurottelevalla tunnelmoinnilla Varo kuumaa.
Vuosimallin 2025 Punomo voimistaa jo valmiiksi korkean profiilin soul-soundiaan paitsi nimiraidan Kahdeksan kertaa sekä baritonifonisti Max Zengerin fiittaaman Viitta liehumaan -tykityksen tapaisella funkkaavalla tanssimateriaalilla, myös kaivautumalla aiempaa syvemmälle afroamerikkalaisen rytmimusiikin juurille: ensimmäinen kotimainen taipuu Kuuntele mua -kappaleella notkeasti revittelevän solistinsa huulilla kunnioitusta herättäväksi blues-slovariksi. Bändille entuudestaan ominainen puhaltimien hallitsema 1960- ja 1970-lukujen retro soul -äänimaailma valtaa ja valloittaa mm. numeroilla Ihanan kiire ja En vaikene. Pop-radioystävällisempää crossoveria puolestaan ripottelee sekaan albumin ensimmäinen sinkkulohkaisu Lempee.
Omaa linjaansa hartaudella yli puolen vuosikymmenen ajan vaalinut Punomo on myös elävä todistuskappale siitä, että pitkäjänteinen uurastus voi kantaa hedelmää ilman kaupallisia myönnytyksiä myös valtavirran keskuudessa. Johanna Rauma itse vastaanotti tästä perinpohjaisen vahvistuksen tultuaan kesän 2025 korvilla valituksi mukaan huippusuositun tv-ohjelman ”Elämäni biisi” tähtiä vilisevään artistikaartiin. Näinköhän kahden akateemisen tutkinnon omaavan juristi-musiikkikasvattajan tarvitsee enää tuon pestin jälkeen ”oikeisiin” päivätöihinsä palatakaan?
Pete Hoppula
(julkaistu BN-numerossa 4/2025)