Levyarvio: Ismo Haavisto, Andres Roots & Matias Partanen


ISMO HAAVISTO, ANDRES ROOTS & MATIAS PARTANEN – Tribute To Elmore
(Roots Art)

Lahtelais-tarttolainen yhteenliittymä esiintyy uutuus-EP:nsä kansikuvassa Helsingin Juttutuvan lavalla, vaikka itse levy onkin äänitetty Viron Haapsalun Augustiblues-festivaaleilla. Ei anneta sivuseikan kuitenkaan häiritä. Slidebluesin aristokraattisimmalle lainatraditiolle koko kesäkiertueensa 2018 omistanut kolmikko on eittämättä ollut yhtä liekeissä kaikilla keikoillaan sijainnista riippumatta.

Ja mikäpä voisi kuumaan klubi- tai ulkoilmatapahtumaan paremmin soveltuakaan kuin suuren Elmore Jamesin ikimuistoiset klassikot. Näissä BN-lukijoiden hyvin tuntemissa blues-ikoneissa seuraavat tietenkin jo kiinteästi mukana niin selkeät morsekoodit, että niiden sanoma tahtoo mennä perille yleisön kuin yleisön edessä. Kun myös viestinviejät ovat tätä luokkaa, ei kansan vastaanottovaikeuksista todellakaan tarvitse kantaa huolta.

Levylle valikoituneella viiden kappaleen poiminnallaan ryhmä aloittaa joka tapauksessa settinsä hieman varmistellen Robert Johnsonin nimiin perinteisesti kirjatun Dust My Broomin kyyditsemänä. Peto päästetään kokonaan kahleistaan irti Haaviston siirryttyä mikrofonin äärestä Rootsin kaveriksi kitaran varteen. Miehet rökittävät kilpaa Hawaiian Boogie -instrumentaalin, eikä juuri enempää tulivoimaa 171 sekuntiin voisi mahduttaakaan.

Haaviston huuliharppu ja väkevä laulu viihtyvät dominan rooleissaan One Way Outilla ja Look On Yonder Wallilla, vaikka kenttä-äänite kieltämättä jonkin verran vokaaliosuuksien dynamiikasta pääseekin nakertamaan. Ismon keskittyessä harputtamaan pitää Andres Roots kielisoitinpuolta suvereenisti yksinään kasassa. Basson puuttumista ei edes huomaa jäädä kaipaamaan. Rupeaman huipentava kuusiminuuttinen väenlaulatusralli Shake Your Moneymaker on kaltaisilleni livemusiikkia kipeästi kaipaaville kuin veitsen kairaamista kylkiluiden välissä. Herran tähden, päästäkää nyt meidät taas kokemaan näitä hetkiä myös reaalimaailmassa!

Pete Hoppula
(julkaistu BN-numerossa 3/2021)

Share